Home Blog Pagina 94

80 jaar Februaristaking

Als protest tegen de ingezette Jodenvervolging geven duizenden mensen op dinsdag 25 februari 1941 gehoor aan de oproep van de communistische partij; ‘STAAKT!!! STAAKT!!! STAAKT!!! Amsterdam komt die dag stil te liggen en een dag later slaat de stakingsgolf over naar Haarlem, Hilversum, Velsen en Zaandam.

Terreur tegen Joodse medeburgers

In een persoonlijk verslag van de Amsterdamse politieagent Vermeulen, dat het National Archief bewaart, beschrijft hij de aanleiding tot de staking. Door het provocerende en antisemitische gedrag van door de stad marcherende mannen van de Weerbaarheidsafdeling (WA) van de NSB ontstaan herhaaldelijk relletjes waar de Joden vervolgens de schuld van krijgen. De politie wordt verboden tegen de WA op te treden. Met deze vrijbrief trekken WA-mannen in februari 1941 meerdere keren de Jodenbuurt in. Ze dringen Joodse huizen en winkels binnen, vernielen huisraad en ruiten en mishandelen Joodse medeburgers tot bloedens toe. Politiemannen die de WA willen stoppen, worden door de SS naar het hoofdbureau afgevoerd. 

Vergelding 

De situatie escaleert wanneer bij een van de gevechten een WA man wordt gedood en de rellen voortduren. De Duitsers treden gewelddadig op: ‘Met geweerkolven trapte, schopte en sloeg de schreeuwende en brullende Grüne Polizei in op joodse en niet-joodse burgers. Bij sommigen liep het bloed met een straaltje langs het gelaat.’ De Duitsers arresteren op 22 en 23 februari 427 jonge Joodse mannen, drijven ze met grof geweld naar het Jonas Daniël Meijerplein en deporteren 389 van hen naar concentratiekampen (slechts twee mannen zouden dit overleven). Deze eerste razzia in Nederland roept bij veel Amsterdammers heftige verontwaardiging op. Het antwoord: staking!

bron: nationaal archief

Gens Propria feb 2021-01

0

Periodiek Nederlandse Genealogische Vereniging
Afdeling Kennemerland Gens Propria Nr. 101

Inhoud

Voorwoord

Programma 2020

Voorouder spreekuur

De spaanse griep in krantenberichten

De doodstraf in Zandvoort

Een bijstandsmoeder in de 18e eeuw

Voor pagina:
Galgenveld op de Groenmarkt in Haarlem

Afdelingsblad Gooiland, 2021 nr. 11 mrt. 2021

0

Inhoudsopgave

Van de voorzitter
Afscheid van Rob Tausk –niet zomaar een secretaris!
Oproep
“Aangenaam”: een podcast-tip
“Vergeten” aangifte te doen
Genealogische bronnen
Genealogie:
. Wilhelm Friedrich Buck
. Stamboom, Buk/Buck
. Hernhutters
Evenementen in 2021
Ledenaantal
Colofon

Francisco Partners neemt MyHeritage over, zeggen bronnen.

0

MyHeritage is een belangrijke speler in het veld van de genetische genealogie. Het is een Israëlisch bedrijf dat ook in Nederland populair is (sponsor van Ajax) en regelmatig per TV-campagnes zijn diensten aanbiedt. Deze overname staat niet op zich zelf. In dit veld komen de laatste tijd steeds meer fusies voor. Deze fusie is echter onverwacht en opmerkelijk vandaar dat wij dit bericht belangrijk vinden. Men heeft onlangs bevestigd dat de Israëlische MyHeritage.com, die zo’n 62 miljoen gebruikers heeft, door Francisco Partners wordt overgenomen voor een prijs van $ 600 miljoen.

De markt voor DNA-tests en genealogisch onderzoek is gefragmenteerd, maar daarbinnen is MyHeritage een vroege speler geweest. Het bedrijf is al vroeg door voortdurende innovaties en uitgekiende marketing zeer succesvol gebleken.
Naast de 62 miljoen actieve gebruikers van de site en beschikbaar in 42 talen heeft het ook een database met ongeveer 13 miljard historische gegevens. Gebruikers hebben ongeveer 58 miljoen stambomen op het platform gezet. Het voert ook bijna 5 miljoen DNA-tests uit voor zijn gebruikers. De prijzen voor de service beginnen gratis voor beperkt gebruik en gaan daarna in verschillende stappen omhoog, beginnend bij $ 129 / jaar tot $ 319 / jaar, afhankelijk van het gebruik en de functies die men wil gebruiken. DNA-kits kosten $ 59.

“Toen ik het bedrijf 18 jaar geleden vanuit mijn huis oprichtte, had ik een duidelijke visie die me dreef, en die me vandaag nog steeds drijft – nl. het opsporen van een familiegeschiedenis gemakkelijker maken met behulp van technologie”, zegt Gilad Japhet, oprichter en CEO van MyHeritage. “Met de hulp van een uitstekend en toegewijd team en jaren van hard werken en door constante technologische innovaties hebben wij dit succes bereikt. Deze deal is een bevestiging dat genetische genealogie – big business kan zijn. In Francisco Partners zien we een goede partner voor onze komende ontwikkelingen. Dit is niet alleen aangetoond door met deze overname vertrouwen in ons bedrijf te stellen, maar ook door de mogelijkheid dat wij trouw kunnen blijven aan onze visie. Met deze overname hopen we meer waarde voor onze gebruikers te creëren en een groter publiek te bereiken.”

MyHeritage heeft een kleurrijk, maar niet altijd even positief profiel gehad. Negatief waren de problemen rond een groot datalek, waardoor in 2018 ongeveer 92 miljoen accounts in gevaar zijn gebracht. Accountgegevens van sommige MyHeritage-gebruikers maakten deel uit van een enorme schat aan persoonlijke gegevens die online te koop werden aangeboden in 2019. Mogelijk loopt het bedrijf in de toekomst steeds meer gevaar om in een kostbaar juridisch proces te geraken gezien de privacy-schandalen.

Om volledig duidelijk te zijn over onze databestanden: MyHeritage als bedrijf houdt zich op geen enkele manier bezig met het verkopen of gebruiken van gegevens. Men wil het privacy beleid snel actualiseren en een ondubbelzinnige bepaling opnemen om geen genetische gegevens aan derden in licentie te geven of te verkopen. Zowel MyHeritage als Francisco Partners delen nu deze opvatting wat betreft de privacy van de consument.

Naast het betaalde onderzoek voert MyHeritage ook gratis onderzoek uit, inclusief DNA Quist, voor geadopteerden om hun biologische families te vinden en Tribal Quest, om de familiegeschiedenis en het culturele erfgoed te helpen documenteren.

Wat is Francsico Partners voor een commercieel bedrijf dat nu eigenaar van MyHeritage wordt? Francisco Partners is een Amerikaans private equity bedrijf dat zich uitsluitend richt op investeringen in technologie en op technologie gebaseerde dienstenbedrijven. Francisco Partners Management LP opgericht in augustus 1999 is gevestigd in San Francisco en Londen, en heeft ongeveer 14 miljard USD aan gecommitteerd kapitaal opgehaald. Het bedrijf heeft momenteel vijf actieve fondsen en ongeveer 50 technologie bedrijven in beheer.

De archiefwet aangepast aan het digitale tijdperk

0

De ministerraad heeft ermee ingestemd het wetsvoorstel van de nieuwe Archiefwet voor advies aan de Raad van State te zenden. De tekst van het wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer.

De oude Archiefwet wordt gemoderniseerd zodat deze volledig is toegespitst op het digitale tijdperk. Rijksoverheid, gemeenten en andere overheidsinstanties hebben daardoor voortaan nog maar tien in plaats van twintig jaar de tijd om belangrijke informatie over te brengen naar het Nationaal Archief of een lokale of regionale archiefdienst. Archiefdiensten hebben experts en systemen om digitale bestanden eeuwig leesbaar en bruikbaar te houden. En door deze maatregel blijft het archief beter up to date, blijft cultureel erfgoed beter bewaard, zijn overheden transparanter en krijgen bijvoorbeeld onderzoekers en journalisten eerder toegang tot voor hen belangrijke gegevens. In de openbare archiefdiensten is de meeste informatie openbaar en voor iedereen in te zien.
De ministerraad heeft hiermee ingestemd
Zie het volledige nieuwsbericht op de website van de Rijksoverheid

Bent u al bekend met de gemeenschappelijke Europese indexen op Geneanet?

0


Vele vrijwilligers, wereldwijd, indexeren genealogische gegevens op Geneanet, en in het bijzonder in Europa.
De gemeenschappelijke indexen zijn vrij toegankelijk voor alle Geneanet-gebruikers.
Wij hebben het hier over gemeenschappelijke indexen ingebracht en geïndexeerd door de gebruikers, en dus niet over de collecties aangeboden door Geneanet en haar partners, waarvoor een Premium nodig is.

Twee vrijwillige coördinatoren, Simone Groenenboom en Ben Hollander, en meer dan 20 vrijwilligers indexeren genealogische gegevens van Nederland. 423 indexen zijn al beschikbaar, waaronder bijna 1 miljoen huwelijken. Twee provincies, Drenthe en Groningen, zijn bijna compleet geïndexeerd vanaf de vroegste parochieregisters tot aan de Tweede Wereldoorlog ! Wij zoeken vrijwilligers om te helpen met het indexeren van de gegevens in de andere 10 provincies van Nederland.

Als u wilt deelnamen aan de indexering, stuur dan een bericht aan international@geneanet.org. U hoeft daarbij niet te wonen in het land waarvoor u gegevens wilt indexeren.

Website Vereniging Veluwse Geslachten vernieuwd

Het is zover!.

Het heeft enige tijd geduurd, maar het is er toch van gekomen. Met gepaste trots kunnen we melden dat de nieuwe website Veluwse Geslachten dinsdag 23 februari j.l. live is gegaan. De website is ontworpen in samenwerking met Wielink Websolutions uit Nunspeet, maar achter de schermen is vooral ook door meerdere vrijwilligers vanuit de vereniging veel (monniken)werk verricht om de website te maken tot wat het nu is.

Het adres is onveranderd gebleven: www.veluwsegeslachten.nl . Maar dat is dan ook ongeveer het enige dat niet is veranderd. Onze nieuwe website is frisser, moderner, eenvoudiger en duidelijker van opzet en sluit qua stijl aan op de lay-out van ons blad dat al in 2018 is gewijzigd. Maar nog belangrijker: de website kent ook tal van nieuwe functionaliteiten.

Alle leden waarvan wij een e-mailadres in onze ledenadministratie hebben staan, ontvangen deze informatie over de nieuwe website. Ook niet-leden hebben toegang tot onze website, maar om gebruik te kunnen maken van de vele mogelijkheden die alleen voor leden bedoeld zijn, is het noodzakelijk om in te loggen. En die inlogprocedure is compleet gewijzigd.

Voor de eerste keer inloggen

Zoals gezegd is de inlogprocedure compleet gewijzigd. Het is voor u als lid niet langer noodzakelijk om inlogcodes aan te vragen. U kunt zelf uw wachtwoord aanmaken en naar behoefte wijzigen.

De nieuwe procedure als u voor de eerste keer inlogt, is als volgt:

  • Klik op de knop “Inloggen” rechtsboven in de blauwe balk (links naast het zoekvenstertje). Als u daarop klikt, komt u in een inlogscherm.

  • Vul uw e-mailadres in. Let op: dit moet het e-mailadres zijn waarmee u bekend bent bij onze ledenadministratie. De nieuwe website is namelijk gekoppeld aan de ledenadministratie en er wordt direct gecheckt of u bekend bent als lid. Als u nog niet eerder bij de nieuwe website bent ingelogd, wordt eenmalig gevraagd om uw lidnummer.

  • Vul uw lidnummer in. Als de combinatie van e-mailadres en lidnummer klopt, wordt u in de gelegenheid gesteld een wachtwoord in te geven. Dit wachtwoord mag u zelf bedenken. Het hoeft dus niet het wachtwoord te zijn waarmee u op de oude website moest inloggen.

  • Vul een door u zelf bedacht wachtwoord in. De eerste keer moet u het wachtwoord 2x invullen. Dit wachtwoord wordt opgeslagen in de ledenadministratie VVG.

  • Klik op Inloggen.
    U krijgt nu de melding dat u bent ingelogd. Dat is dan zichtbaar rechtsboven in de blauwe balk; daar is de knop “Inloggen” veranderd in “Mijn gegevens/Uitloggen”.

Normale inlogprocedure
Alle volgende keren dat u inlogt, hoeft u alleen uw e-mailadres en het door u gekozen wachtwoord in te vullen.

Wachtwoord aanpassen
Nadat u bent ingelogd, kunt u via “Mijn gegevens” (rechtsboven in de blauwe balk) doorklikken naar de pagina Mijn gegevens. Daar ziet u met welke gegevens u bij ons bekend bent. Daaronder heeft u ook de mogelijkheid uw wachtwoord aan te passen, indien en wanneer u dat wilt.

Wachtwoord vergeten

Ook de procedure “Wachtwoord vergeten” is aangepast. Het is niet langer noodzakelijk via een formulier een nieuw wachtwoord aan te vragen. Na het invullen van uw e-mailadres kunt op de knop “Wachtwoord vergeten” klikken.

Als u al op de knop “Ga verder” zou hebben geklikt, kunt u vanuit het volgende scherm via de knop “Terug” weer hier terechtkomen.

Door te klikken op de knop “Wachtwoord vergeten?” wordt u een e-mail toegestuurd met een link. Via die link wordt u in de gelegenheid gesteld een nieuw wachtwoord aan te maken.

Wat is er nieuw?

De nieuwe website kent een nieuwe opzet en herbergt meerdere nieuwe functionaliteiten. De beste manier om vertrouwd te raken met die nieuwe mogelijkheden, is om er rustig doorheen te bladeren. Ik zal hieronder kort een en ander doornemen.

Opzet

Er is geen sprake meer van een apart ledendeel. De gehele site is toegankelijk voor leden en niet-leden. Maar afhankelijk of iemand wel of niet is ingelogd (Let wel: om in te kunnen loggen, moet iemand uiteraard lid zijn), worden andere mogelijkheden geboden. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Als u bent ingelogd, ziet u bij de gescande bibliotheekboeken een knop “Inzien” of “Aanvragen” waarmee het boek kan worden geopend of aangevraagd. Iemand die niet is ingelogd, ziet deze knoppen niet en kan het boek dus niet inzien of aanvragen.

•    als u bent ingelogd, kunt u vrijwel alle tijdschriften en publicaties ouder dan 3 jaar direct openen en lezen. Iemand die niet is ingelogd, ziet alleen een bestelformulier waarmee hij het betreffende tijdschrift of de publicatie kan kopen.

•    bij de nieuwste publicaties en tijdschriften die ook voor de leden nog niet gratis zijn in te zien, wordt voor iedereen een bestelformulier getoond. Maar voor een lid dat is ingelogd, wordt automatisch de lagere ledenprijs berekend; een niet-lid betaalt de normale prijs.

•    als u bent ingelogd, worden alle formulieren automatisch al voor u ingevuld met uw gegevens (e-mailadres, naam etc.).

Inhoud

Naast (algemene) informatie over de vereniging kent de site 3 hoofdonderdelen:

•    Genealogie

•    Veluwe

•     DNA.

Genealogie

De genealogiepagina’s geven toegang tot alle documenten die de vereniging heeft en die voor u als lid voor het overgrote deel gratis zijn te raadplegen. Het gaat hier om onze:

•    bibliotheekboeken en -documenten

•    tijdschriften

•    bijna 400 publicaties

•    scans en transcripties

•    links naar websites over genealogie (van leden, niet-leden, genealogische verenigingen, genealogische programma’s e.d.)


De bibliotheek op de site is compleet vernieuwd. Deze bevat de complete catalogus van onze fysieke bibliotheek in Barneveld, maar geeft met een vinkje ook aan welke boeken digitaal beschikbaar zijn. Als lid kunt u al die boeken direct openen dan wel aanvragen.

Alle gescande boeken staan “in the cloud”. Een boek dat is gescand en beschikbaar is om te lezen, heeft een knop “Inzien”. Door op deze knop te klikken, wordt het boek (PDF) gedownload vanuit de cloud en kunt u het boek via een PDF-reader zoals Adobe Acrobat Reader, op uw pc lezen en doorzoeken.

Is het boek wel gescand maar nog niet beschikbaar om te lezen, dan wordt er een knop “Aanvragen” getoond. De aanvraagprocedure is simpel: met één druk op de knop “Aanvragen” geeft u aan dat u dat boek graag wilt inzien. De beheerder van de bibliotheek kan aan “de achterkant van de website” vervolgens op eenvoudige wijze de status van het boek op “Inzien” zetten, waarna de leden het boek kunnen openen en inzien. Om boeken te kunnen openen of te kunnen aanvragen, moet u wel ingelogd zijn.

Veluwe

Onder Veluwe vindt u – op overzichtelijke wijze geordend – (verwijzingen naar) onze informatie over de Veluwe zoals kaarten, historische informatie, boeren en boerderijen, en een overzicht van websites die zijn gericht op de Veluwe etc.

DNA

DNA is de nieuwe loot aan de stam. Het speuren naar voorouders wordt namelijk steeds vaker gecombineerd met het aantonen van genetische verwantschappen door middel van DNA-testen. Op de DNA-pagina’s is naast achtergrondinformatie over DNA ook informatie te vinden over de FamilyTreeDNA (FTDNA) Projectgroep “Veluwse Geslachten”.

Zoekfunctie

Er is nu een centrale zoekfunctie (rechtsboven in de blauwe balk). Hier kunt u een zoekterm ingeven en vervolgens wordt overzichtelijk weergegeven waar die zoekterm overal voorkomt. De zoekresultaten worden netjes gerangschikt per rubriek (documenten, pagina’s, berichten en webshop). Door te klikken op een van deze rubrieken worden de zoekresultaten getoond binnen die rubriek.

Let op: deze zoekfunctie zoekt niet de complete inhoud van documenten (boeken, publicaties etc.) af, maar zoekt in de korte inhoudsopgave of in het voorwoord zoals dat per document op de site wordt getoond. Om in de documenten zelf te zoeken, moet u naar het document zelf gaan en dat downloaden en openen. Met de toetscombinatie Ctrl-F, of Cmd-F op een Mac,kunt u vervolgens door de gehele inhoud van het document zoeken.

Bestelfunctie

Nieuw in deze website is dat zowel leden als niet-leden op eenvoudige wijze digitale documenten kunnen kopen waarbij voor leden uiteraard een ledenkorting wordt berekend. Tot voor kort was het alleen maar mogelijk om een publicatie of tijdschrift op papier te kopen. Nu kan dat ook als PDF. Voordeel is dat de prijzen van PDF’s beduidend lager zijn dan die van hun papieren tegenhangers.

In de website is een bestelsysteem ingebouwd. Bij de publicaties of tijdschriften die kunnen worden besteld, is een bestelformulier weergegeven. Als u bent ingelogd, is dat bestelformulier al gedeeltelijk ingevuld. De anderen zullen het zelf moeten invullen. Na het invullen kunt u direct afrekenen via betaalsysteem Mollie, waarna u automatisch een e-mail wordt toegestuurd met als bijlage het bestelde document. Snel en gemakkelijk!

Webshop

Verder is er ook een webshop waar onze “fysieke producten” kunnen worden aangeschaft. Het gaat hier onder meer om CD’s, een aantal boeken zoals Herengoederen, ons tijdschrift en uiteraard onze publicaties. Door de drukkosten en portokosten zijn de prijzen hier aanmerkelijk hoger dan bij de PDF’s. Het bestelformulier is hier wat uitgebreider en vraagt ook om adresgegevens ten behoeve van het toezenden.

Zaken die wel in een geheel nieuw jasje zijn gestoken, maar qua functionaliteit niet wezenlijk zijn veranderd, zijn onder meer:

•    contactpagina

•    helpdesk

•    nieuwspagina


Tot slot

Wij hopen dat de nieuwe website tegemoet komt aan uw (genealogische) behoeften. Als zaken onduidelijk zijn of niet lukken, laat het ons dan weten. Wat voor de één logisch of duidelijk is, hoeft dat voor een ander niet te zijn. Een website als deze is nooit klaar. Mocht u opmerkingen, verbeteringen of aanvullingen hebben of wat missen, dan horen we dat uiteraard graag van u.

Namens bestuur VVG

Cees de Jong
Voorzitter

De generale index Zwolle

0

HET ZWOLSE  STALEN MONSTER Eén van de projecten die digitaal zijn gestart en waar de vrijwilligers coronaproof vanuit huis mee aan de slag zijn gegaan, is de Generale Index Zwolle. Ook wel het voormalige ‘Stalen monster’ dat is ontwikkeld als nadere toegang op persoons- en topografische namen in de belangrijkste bronnen voor genealogisch onderzoek in de oude archieven van het voormalige Gemeentearchief Zwolle. Het  bevatte 2 à 2,25 miljoen kaartjes in 63 kasten van elk 30 lades. Dat verklaart direct de bijnaam.

In 2004 vond er een grootschalige digitalisering plaats. De kaartjes waren al dusdanig ingedeeld dat latere automatische verwerking van de gegevens door middel van OCR (Optical Character Recognition: optische tekenherkenning) mogelijk moest zijn. Helaas heeft dit niet voor alle indexkaartjes het gewenste resultaat opgeleverd. Er zitten dusdanig veel fouten in de overzetting, dat dit ten koste gaat van de zoekresultaten in de digitale Generale Index.

Iedereen die zich bezig houdt met genealogisch onderzoek in Zwolle en Zwollerkerspel is er direct bij geholpen als deze fouten gecorrigeerd worden, zij kunnen dan eenvoudig zoeken op persoons- en topografische namen in het archief. Een mooi (en flink) project waar een 6-tal vrijwilligers enthousiast mee aan de slag is gegaan.

“Digitalisering leidt niet altijd tot een verbetering van de toegankelijkheid en in dit geval doorzoekbaarheid. De Generale Index Zwolle is daar een verdrietig voorbeeld van. Dat dit een enorm waardevolle zoekingang voor genealogen is, twijfelt echter niemand aan. Helaas bleek het niet mogelijk om het correctiewerk geautomatiseerd uit te voeren. Het vraagt veel tijd en nauwkeurigheid, daarom ben ik super blij met de inzet van de vrijwilligers! Dankzij hun noeste arbeid komen we nu een stap dichterbij het digitale herstel van deze index.”

De digitale Generale Index bevat 1.643.742 items en er ligt dan ook nog veel werk op ons pad, maar elk gecorrigeerd indexkaartje is er één. Dankzij de vrijwilligers verbeteren we de zoekresultaten en daarmee de toegankelijkheid van onze archieven. Wanneer de resultaten zichtbaar gaan worden op onze website en archieven.nl berichten wij hier uiteraard weer over!

Welke archieftoegangen zijn het meest bekeken op website Archief Arnhem?

0

Welke toegangen ontvingen vorig jaar de meeste bezoekers? Dit geeft  een indicatie wat het meest relevant is op de website, en kan ons veel leren

Aan kop gaat de Topografisch-historische Atlas Gelderland. Men bezocht deze toegang maar liefst meer dan 88.000 keer. Dit bestand bestaat uit oude prenten, tekeningen, kaarten, portretten en afbeeldingen uit Gelderland. 

Het valt op dat toegangen van bestanden die veel afbeeldingen bevatten het meest populair zijn: Fotocollectie Tweede Wereldoorlog 68.200 keer bezocht, Fotoalbums 55.000 keer bezocht, Diacollectie Arnhem 49.400 keer bezocht, Collectie Arnhem Prentbriefkaarten 47.600 keer bezocht en Kaartenverzameling Rijksarchief in Gelderland 38.200 keer bezocht. Dat is een bekend beeld. 

Van de overige archieftoegangen eindigden in 2020 in de top 10: Hof van Gelre en Zutphen 75.900 keer bezocht, Koos van den Akker 47.600 keer bezocht, Heren en graven van Culemborg 45.700 keer bezocht en het Bevolkingsregister Gemeente Renkum (reconstructie) 43.100 keer bezocht. Verschillende van deze archieven doen het goed onder genealogen.

Opvallende verschijning in deze lijst is de archieftoegang van Koos van de Akker. Deze Nederlandse modeontwerper (1939-2015) kon vele beroemdheden onder zijn klanten rekenen, zoals Stevie Wonder, Brooke Shields, Elizabeth Taylor en Cher. Hij had een winkel op Madison Avenue in Manhattan (New York). Op onze website staan enkele duizenden foto’s van door hem ontworpen kledingstukken.

Voor het eerst passeerde het aantal bezoeken op onze website de 1 miljoen. In 2020 bereikten onze bezoekers ons vooral via digitale service (website, social media, chat en e-mail). Door de coronacrisis was onze studiezaal een deel van het jaar gesloten of op afspraak en onder voorwaarden open. Scannen op verzoek bleek weer erg in trek.

Het aantal bezoeken op onze website steeg met bijna 20% naar 1.022.000. Ook het aantal websitegebruikers groeide in 2020 met bijna een vijfde. Pakweg de laatste twintig jaar neemt het aantal digitale bezoeken bijna ieder jaar toe, met af en toe een knikje naar beneden. De stijging in 2020 was fors door de gevolgen van de coronacrisis. Daarnaast is scannen op verzoek via onze website nog steeds populair.

Scannen op verzoek doet het goed onder onze bezoekers. We ontvingen meer dan 8.800 aanvragen voor scans van archiefstukken. Dat is bijna een derde meer dan in 2019. We maakten in 2020 bijna 1,8 miljoen scans op verzoek van onze bezoekers.

Chatten blijkt populair. We voerden in 2020 1470 chatgesprekken; een stijging van meer dan de helft vergeleken met 2019. We ontvingen in 2020 5.229 e-mails met verzoeken om inlichtingen. Dat is ruim 40% meer dan in 2019.

IN MEMORIAM Johan Hendrik Smallenburg

0

Met leedwezen delen wij u mede dat ons lid Johan Hendrik (Henk) Smallenburg op 19 december 2020 is overleden.
Henk was in de jaren 1992–1998 lid van het bestuur van de afdeling Nijmegen. Reeds in 1991 heeft hij als coördinator de Contactdienst opgezet en gedurende vele jaren geleid. Tevens was hij lid van de redactie van dit blad in de jaren negentig. Hij verzorgde voornamelijk de lay-out van ons blad. Ook was hij lid van de werkgroep GensDataPro. Hij was een kritisch gebruiker van het programma en heeft de gebruiksvriendelijkheid van het programma verbeterd door kritisch het programma te gebruiken. Hij was een regelmatige bezoeker van de afdelingsavonden en veel van onze bezoekers zullen hem kennen als een amicale man die nooit te beroerd was om vragen op genealogisch gebied te beantwoorden. De afdeling heeft in hem een trouw lid verloren.