Bergen op Zoom, 7 april 2020
Het is net na de eerste wereldoorlog. Wouter Withagen woont in de
Dubbelstraat in Bergen op Zoom. Na een rampzalig verlopen diensttijd besluit
hij samen met wat andere jonge Bergenaren op het schip te stappen naar
Amerika.
Wouter was het jongste broertje van de betovergrootmoeder van amateurhistoricus
Jim Bernaards, en hij kwam een paar jaar later terug, om te trouwen
met een Kruislandse. Maar niet veel later probeerde hij het opnieuw, nu met
zijn jonge gezin en schoonouders. Via Minnesota kwamen ze terecht in het
Wisconsin van de jaren ’30. Hoe ging zo’n reis? Hoeveel moesten ze zich
aanpassen? Hoe verging het de kinderen in de VS?
Aan de hand van documenten, brieven en een hoop speurwerk ging
Bernaards op zoek naar antwoorden. Met als resultaat een flink artikel, waar
hij ook ingaat op de andere gemeenschappen die het gezin tegenkwam in de
VS. Want wie wist er dat er in Wisconsin een hele stad is vol Brabanders? En
dat Polen, Duitsers, Noren, Finnen en Belgen er samenleefden?
Een waar pioniersverhaal dus.
Het artikel is te lezen op http://stamboombernaards.nl/in-amerika/4334-2
‘Een nieuwe wereld: Bergenaren in Amerika’
Kwartaalblad van NGV-werkgebied West en Midden Brabant 2020 nr 4
Inhoudsopgave
van Bosch tot Bergen Brabantse familiegeschiedenis
Inhoud
Van de redactie
Van de voorzitter
Toon van Gestel: De R-factor in de genealogie
John Boeren – Column
Pieter van de Sanden – Een ‘soort van’ bibliografie van Bac van Tilburg e.o.
Nationaal archief: Automatische Handschriftherkenning
Het Nationaal Archief organiseert 18 mei a.s. een online symposium over de resultaten van het project over automatische handschriftherkenning De IJsberg zichtbaar maken. Historisch onderzoek in oude handschriften kan met de nieuwe technieken voorgoed veranderen.
Archieven hebben veel handgeschreven archieven. Maar wie kan deze oude handschriften nog lezen? En snel gescande archieven kunnen doorzoeken, wie wil dat niet? In het project De IJsberg zichtbaar maken, werken het Nationaal Archief en het Noord-Hollands archief samen aan het automatisch leesbaar en doorzoekbaar maken van handschriften. En met resultaat!
Na jaren van experimenteren met kunstmatige intelligentie en corrigeren van informatie presenteert het Nationaal Archief op 17 mei het eindresultaat van het project De IJsberg zichtbaar maken: een website waarop meer dan 2 miljoen scans van handgeschreven archiefstukken eenvoudig zijn te bekijken en te doorzoeken. Tijdens het symposium geven websiteontwikkelaars Picturae en CleanCode inzicht in het maakproces van de site. Projectleider Liesbeth Keijser kijkt vanuit haar rol terug op het project.
Bezoekers van het symposium worden bijgepraat over de ontwikkelingen op het gebied van automatische transcripties en er is ruimte voor discussie. In een panel belichten experts hun ervaringen met de nieuwe technieken van handschriftherkenning. Ewoud Sanders leidt het panel, bestaande uit Julia Noordegraaf, Marieke van Erp, Martijn Kleppe en Erika Kuipers. Onderzoekers vertellen over de resultaten die ze met behulp van handschriftherkenning behaalden. Zo hoor je het Utrechts Archief over de gevangenisregistersprojecten, het Huygens ING over de gebroeders de Witt en de Staten-Generaal en De Vrije Universiteit Brussel over het Getuigenissenproject. Bezoekers van het symposium kunnen zich in het gesprek mengen via de chat.
Het doel van deze mail is te wijzen op razend snelle ontwikkelingen in de wereld van geschiedenis en archieven. Zoals Delpher nu l veel betekent voor genealogen, zo zal deze automatische handschriftherkenning en transcriptie een revolutie gaan betekenen voor de geschiedkunde maar evenzeer voor de vroege genealogie.
Oostelijk West-Friesland: Koggenland aflevering 2021/1
Inhoud
Onze bijeenkomsten
In dit nummer
Van de bestuurstafel
Financieel overzicht 2020
Jaarverslag 2020
Digitale ledenbijeenkomst
Neuws van het Westfries Archief
Enquête
Misschien zit hier iets voor u bij
Een quiz voor leden en niet-leden
En toevalstreffer voor u?
Antwoorden bij de vragen van de quiz
Transcriptie
Mutaties ledenlijst
Water en gezondheid
Hoewel architectonische overblijfselen in het oude Egypte laten zien dat mannen en vrouwen samen hebben gebaad, werden de oude Grieken en Romeinen gescheiden door geslacht. Afbeeldingen van hun routines in de kunst tonen atletische, naakte mannen die het vuil wegschrapen na zware inspanning. De routines van vrouwen werden getoond als meer privé – soms gekleed soms naakt, rond een ketel met water.
Een detail van een aardewerkwerk toegeschreven aan de Atheense vaasschilder Onesimos circa 500 voor Christus. Het toont de routines van oude Griekse atleten, die oliën aanbrachten voordat ze in de zon trainden, gevolgd door baden en krachtig schrapen met een strigil-tool.
Rond 1750 begonnen vooraanstaande artsen en geleerden de revolutionaire gedachte te ventileren dat in bad gaan nog niet zo’n slecht idee was.
Koud water werd nu beschouwd als goed voor de gezondheid. Een van de voorstanders, predikant John Wesley, schreef in 1757 in een boek dat koude douches melaatsen en blinden konden genezen.
In 1791 ging Wesley zelfs nog verder en preekte dat ‘reinheid een goede zaak is’.
Anderen hadden soortgelijke inzichten, zoals de Britse schrijver en arts Tobias Smollett, die in 1752 in een proefschrift over het ‘uitwendig gebruik van water’ beweerde dat verstopte poriën ronduit ongezond waren. De huid moest kunnen ademen, zodat het zweet weg kon, schreef Smollett, die als een van de eersten een verband legde tussen reinheid en gezondheid.
Toen water weer in de gratie kwam, bevolen artsen hun patiënten weer aan om regelmatig een bad te nemen in zee, rivieren en kuuroorden. Water werd in alle vormen geprezen vanwege zijn genezende en gezondheidsbevorderende eigenschappen, en terwijl Europeanen vroeger met elkaars vuil, ontlasting en lichaamsgeur hadden geleefd, kwam de eigen hygiëne weer op de agenda.
Napoleon Bonaparte en Joséphine, die in 1796 trouwden, stonden aan de wieg van deze trend.
Lodewijk XIV verafschuwde water nog geen honderd jaar daarvoor, maar de toekomstige keizer van Frankrijk en zijn vrouw gunden zichzelf lange, warme baden.
Napoleon kon de intense geur van een lichaam echter ook wel waarderen, dus in een brief aan zijn kersverse vrouw schreef hij: ‘Ik keer morgen terug naar Parijs. Je hoeft je niet te wassen.’
De badrevolutie sloeg aan bij de top van de samenleving, maar het zou nog even duren voordat de persoonlijke hygiëne overal doordrong. Het zorgde nog voor de nodige opschudding toen de Britse schrijver Charles Dickens in de zomer van 1849 een privéstortbad liet bouwen op het Isle of Wight. ‘Wij nemen elke ochtend een bad, tot verbijstering van de lokale bevolking’, schreef hij.
Schoorvoetend nam de gewone Europeaan het idee over om het lichaam in water te laten glijden. Slechts weinigen wisten nog hoe je dat deed. Daarom werd het boek Baths and How to Take Them (‘Hoe neem ik een bad’), in 1861 geschreven door een Britse arts, met enthousiasme onthaald. Daarin werden lezers stap voor stap begeleid in een onbekende, natte wereld.
MyHeritage voegt miljoenen Litouws-joodse gegevens toe van LitvakSIG, 1795–1940
Een enorme verzameling Litouws-Joodse documenten van LitvakSIG, 1795–1940 is nu online beschikbaar op MyHeritage.com. De collectie bestaat uit miljoenen historische documenten en bestrijkt de periode van het Russische rijk (1795 tot de Eerste Wereldoorlog) tot de periode van het onafhankelijke Litouwen (1919–1940). De meeste records zijn afkomstig uit plaatsen in het huidige Litouwen. Vanwege verschillende geopolitieke veranderingen tijdens de bestreken periode zijn de gegevens echter niet beperkt tot de moderne grenzen van Litouwen; ze hebben ook betrekking op gebieden in het huidige Polen, Wit-Rusland of andere aangrenzende landen. De records in deze compilatie omvatten vitale records, volkstellingen, belasting- en kiezerslijsten, dienstplichtlijsten, huishoudregisters, adresboeken, emigratielijsten en meer. Sommige documenten in deze collectie werden bewaard voor belasting- of dienstplicht doeleinden. Veel van de originele documenten zijn ook verloren gegaan of vernietigd. Als gevolg hiervan kunnen er aanzienlijke hiaten zijn in de beschikbare jaren. De collectie is aan MyHeritage verstrekt door LitvakSIG, Inc., een onafhankelijke organisatie, die alle rechten, aanspraken en belangen in de gegevens behoudt. © Copyright 1998-2021 LitvakSIG, Inc. Alle rechten voorbehouden. Bezoek LitvakSIG voor meer informatie en om de All-Lithuanian Database te doorzoeken. Deze nieuw gepubliceerde collectie is een waardevolle bron voor iedereen van Litouws-joodse afkomst. Abonnees van MyHeritage.com hebben toegang tot de Litouws-Joodse Records van LitvakSIG, 1795–1940 collectie.
De records in deze collectie zijn oorspronkelijk vertaald en geïndexeerd door LitvakSIG en vertegenwoordigen bijna het volledige corpus van LitvakSIG’s werk gedurende meer dan twintig jaar. Deze records zijn nu toegevoegd aan de historische archiefdatabase van MyHeritage. Deze records hebben een enorme genealogische waarde, en samen met de zoek- en matchingtechnologieën van MyHeritage, die taalbarrières overwinnen en overeenkomsten bieden met stambomen in het Engels, Russisch en Hebreeuws, naast andere talen, zal dit een nieuwe grens van ontdekking openen voor individuen die onderzoek doen naar hun Litouws-joodse erfgoed.
Hoe eindigt de huidige Corona epidemie
Niemand weet precies hoe de huidige pandemie zal verlopen en vooral niet wanneer deze eindigt zodat wij ons vroegere bestaan weer kunnen hervatten. Men doelt bij dit einde dan vooral op de acute fase van de epidemie wanneer de massale griepgolf voorbij is. De ervaringen hoe een pandemie in het verleden tot stilstand kwam, zoals de Spaanse griep, biedt wellicht aanknopingspunten hoe onze huidige corona- pandemie kan eindigen. De ervaring vooral bij de Spaanse griep leert dat het verloop van een epidemie moeilijk blijkt te voorspellen. Verloop en einde verschillen van land tot land ook toen. Zie maar de verschillen in verloop van de pandemie in China en West-Europa. De duur van de pandemie wordt immers in grote mate bepaald door zowel de evolutie van de ziekteverwekker (zoals het optreden van mutaties) als het menselijke gedrag tijdens de pandemie. Cruciaal voor de duur van de epidemie zijn immers de welwillendheid van mensen zijn om zich aan beperkingen te houden en de bereidheid zich te laten vaccineren. De vraag hoe de pandemie eindigt en verloopt wordt daarom grotendeels door het onvoorspelbare menselijke gedrag bepaald.
Vroeger zag men de acute fase van een pandemie eindigen wanneer een nationale groepsimmuniteit was bereikt doordat zeer veel mensen besmet raakten en stierven. Omdat veel bewoners de infectie kregen en deze mensen op natuurlijke wijze zonder medicatie de ziekte overwonnen, ontstond er een natuurlijke weerstand onder bevolkingen tegen de ziekte. De Spaanse griep liet echter ook zien dat dit natuurlijke verloop tot een massale sterfte en totale stilstand van het openbare leven leidde zoals we nu in veel Zuid-Amerikaanse landen zien waar een massale corona-sterfte heerst. Zonder onze maatregelen zouden er waarschijnlijk 100.000 dodelijke corona-slachtoffers zijn geweest. Afwachten tot een natuurlijke nationale groepsimmuniteit wordt bereikt door een ongecontroleerd verloop van de pandemie met massale sterfte is bij de huidige sociale verhoudingen niet acceptabel. Een massale sterfte zou bovendien het toch al verzwakte economische leven nog drastischer kunnen ontregelen en het openbare leven mogelijk volledig tot stilstand brengen. Aangezien geen doeltreffende medicijnen tegen de corona-ziekte bestaan, behalve proberen mensen met zuurstofsteun in leven te houden, is vaccinatie de enige mogelijkheid om een kunstmatige nationale groepsimmuniteit te bereiken die de bevolking kan beschermen. In Israël en Engeland is de effectiviteit van een krachtdadige vaccinatie-aanpak al duidelijk bewezen. Bedenk echter dat zelfs wanneer deze pandemie uiteindelijk door vaccinatie onder controle is gebracht deze infectie maar langzaam geheel zal verdwijnen. Kleine infectiehaarden bij mens en dier zullen blijven voortbestaan. Dit geldt in het bijzonder voor zoönose. Dat zijn virusziekten die ook bij dieren voorkomen zoals nu bij corona het geval is. Het virus dat bij dieren huist, kan daar muteren en de mens met een nieuwe virusvariant opnieuw weten te besmetten. Omdat het virus bij mensen en dieren blijft voortleven, moet men er dus op rekenen dat de komende jaren kleinere uitbraken zullen blijven voorkomen. Deze zullen milder zijn van aard dan bij de huidige pandemie en zich dan vaak in de vorm van een seizoengriep manifesteren.
De ervaring bij de Spaanse griep uit het verleden leert eveneens dat veel mensen zo moe van de opgelegde beperkingen worden dat ze op den duur de pandemie maar voor lief nemen en het oude leven weer willen hervatten. Dit soort sociaal psychologische gedragingen zijn een teken van uitputting en frustratie. De stress is dan ook onder de bevolking vrij heftig. Bij sommigen leidt dit tot een toename van alcoholgebruik en neemt het risico op alcoholproblemen toe. Er komt dus een moment dat mensen gewoon zeggen: Genoeg is genoeg. Ik verdien het om terug te kunnen keren naar mijn normale leven van vroeger ook al is de pandemie nog niet voorbij. Deze instelling verlengt de pandemiegolf.
Bij de huidige pandemie presenteren diverse mediagroepen en politieke partijen dergelijke tegendraadse opvattingen en zij worden daarbij gesteund door allerlei nepnieuws via de media dat niet door de overheid in de hand kan worden gehouden. Doordat dergelijke vaak kleinere groeperingen zo luid en krachtig hun ongenoegens weten te verkondigen, raken politici beklemd en aarzelen zij met het doorvoeren van een krachtdadig beleid. Veel overheidsmaatregelen zijn daarom too little and too late. Daardoor kan een epidemie langer voortduren dan noodzakelijk zou hoeven te zijn. Op korte termijn kan een tolerant en soepel beleid doeltreffend lijken maar op langere termijn werkt een te soepel beleid juist averechts zoals ook bij de Spaanse griep het geval was. Wanneer immers de besmetting uit de hand loopt dan duurt een herstel naar de normale toestand meestal veel langer. Dat bleek tijdens de Spaanse griep duidelijk maar wordt nu ook gezien in Nieuw-Zeeland en Australië waar door streng en daadkrachtig beleid de corona sneller onder controle werd gebracht dan in Nederland.
Een tweede vraag die vaak wordt gesteld is: “hoe zal ik het normale leven weer hervatten”. Ook deze vraag is eveneens moeilijk te beantwoorden. Het is niet te voorspellen hoe corona precies medisch verloopt en ook wat de aard van de complicaties is die door de ziekte optreden en die terugkeer naar het oude normaal bemoeilijken. Uiteraard is ook niet voorspelbaar of we toch niet door een gevaarlijker variant van de ziekte worden verrast. Het is echter nu al wel waarschijnlijk dat de corona epidemie nog vele jaren een zorgelijke stempel op onze samenleving zal drukken. Immers van een coronaziekte blijkt een groep mensen ernstige chronische klachten over te houden, zoals een langdurige chronische vermoeidheid waarvoor men nog geen doeltreffende behandeling weet. Dit betekent een langdurig ziekteverzuim. Zeker is dat heel wat mensen andere blijvende gezondheidsschade van de infectie overhouden zoals een gestoorde hart- en longfunctie. De terugkeer naar de toestand van voorheen is voor veel mensen met dergelijke complicaties twijfelachtig. Daarnaast is er door de Corona-infectie door de sociale isolatie bij tal van mensen ernstige psychologische schade opgetreden. Veel scholieren zijn in hun ontwikkeling geremd en hebben leerachterstand opgelopen. In hoeverre deze leerachterstanden bij bepaalde groeperingen blijvend zullen zijn is nog onzeker. Gelet op de vroegere ervaring bij de Spaanse griep zullen veel scholieren de leerachterstand niet inlopen. Vooral de groep jong volwassenen hebben door de gedwongen sociale isolatie, psychisch een ernstige knauw gekregen en kampen met zwaarmoedigheid en geestelijke uitputtingsverschijnselen door de langdurige stress. De lange termijn gevolgen daarvan zijn nog niet te overzien. Ik noem verder de psychische schade door langdurige eenzaamheid bij senioren en de blijvende schade zowel lichamelijk als het geestelijke welbevinden die daarvan het gevolg is. Zorgelijk is ook dat het sociale gedrag en de communicatie van de mensen onderling in de loop van de pandemie is verkild, doordat de sociale contacten in de 1,5 meter samenleving verschraalden. Het gezinsleven staat eveneens onder druk door corona. Het verplicht thuis moeten blijven en het gedwongen thuiswerken kan ernstige onderlinge spanningen tussen de gezinsleden en een psychische breakdown veroorzaken. Men ziet dan ook meer huiselijke conflicten en een stijging van het aantal echtscheidingen. Dit betekent vaak extra lasten voor de overheid en de samenleving om passende kinderopvang te regelen om van de late psychische gevolgen voor de kinderen maar te zwijgen. Vaak is bij echtscheiding bovendien bij een van de partners financiële ondersteuning vanuit de bijstand nodig. Een terugkeer naar het oude vertrouwde kan men dan vergeten.
De sociaal-culturele, economische en politieke gevolgen door de ziekte hebben op vele fronten het dagelijkse leven al ingrijpend veranderd, zodat men nu al van een omslag van de levensgewoonten mag spreken die mogelijk een blijvend karakter hebben. Men denkt bijvoorbeeld dat het thuiswerken een blijvertje wordt temeer daar in sommige sectoren zelfs een hogere productiviteit werd bereikt. Ook het onderwijs zal waarschijnlijk, mede door een tekort aan leerkrachten, blijvend veranderen. Men denkt bijvoorbeeld dat online colleges, lessen en cursussen een blijvend gegeven zullen zijn en veel hoorcolleges en klassikaal onderwijs gaan vervangen door gebrek aan docenten en middelen. Van de ouders zal meer worden gevergd. Dit zijn overigens ontwikkelingen die al enigermate in de lucht hingen maar nu door de pandemie worden versneld. Zelfs op de politieke verhoudingen in ons land heeft de corona-infectie invloed gehad. In de onlangs gehouden Tweede kamer verkiezingen had de Corona een belangrijke invloed op het kiesgedrag. Deze politieke uitslag, waar vele mensen niet gelukkig mee zijn, zal nog jaren gevolgen hebben voor het dagelijkse leven. Het blijft dus maar de vraag of de oude tijden van weleer voor veel mensen ooit weer zullen terugkomen. Het is zelfs de vraag of we ooit van onze mondkapjes verlost zullen worden. Waarschijnlijk is dat ons begroetingsritueel (kussen en handen geven) blijvend verandert. In het Verre-Oosten is het dragen van mondkapjes in het openbare leven al vele jaren ingeslepen en de onderlinge begroetingen zijn veel afstandelijker.
Meestal volgt na een pandemie een langdurige periode van economische teruggang. Het ligt voor de hand dat dit na deze corona-pandemie ook het geval kan zijn. De bijkomende sociaal economische gevolgen van de pandemie waren in het verleden niet zelden ernstiger dan de medische restproblemen zelf. Een pandemie trekt meestal een grote economische wissel op de samenleving, omdat zieke patiënten behandeld moeten worden, niet kunnen werken en in de ziektewet komen. Ook het kwakkelende bedrijfsleven moet langdurig worden ondersteund. De staatsschuld stijgt daardoor snel. Wanneer deze toestand lang duurt, gaan bedrijven failliet. Eigenlijk moet de grootste financiële klap voor de meeste werkenden en bedrijven nog komen. Zodra de overheidssteun ophoudt, lopen de faillissementen snel op en dreigt een massale ontslaggolf. Eerst worden de werklozen geraakt, dan in tweede instantie iedereen.
De schulden voor ondersteuning van het bedrijfsleven en werkeloze burgers kunnen niet oneindig naar de toekomst worden door geschoven. Deze schulden zullen hoe dan ook, via de belastingen, op de burgers moeten worden verhaald. De vrees bestaat dan ook dat de pandemie daardoor tot een algemene verarming van de bevolking leidt, zoals na vroegere epidemieën ook het geval is geweest. Ik vrees dat jong volwassenen hiervan de ernstigste slachtoffers worden, doordat zij geconfronteerd worden met grote bestaansonzekerheid en oplopende werkeloosheid. Gezinsvorming en het krijgen van kinderen worden momenteel al uitgesteld. Demografen rekenen daarom op een ca.. 10% lager geboortecijfer. In een aantal gevallen zal de kinderwens niet vervuld worden, tragiek dus. Dit kan vergaande gevolgen hebben voor de samenleving.
De littekens van een pandemie zullen dus in markt en samenleving nog jaren hun sporen nalaten en mogelijk tot een verregaande omslag van het dagelijkse leven leiden. Ook heeft deze omslag lang gevolgen voor de groei en samenstelling van de populatie en de economie, ook voor latere genealogen belangrijk.
Limburgs Tijdschrift voor Genealogie – 2021-1
Inhoudsopgave
Van de redactie
De Limburgse familie van Nobelprijswinnaar
Paul Crutzen eredoctor van de Universiteit Maastricht
door A.S.M. (Funs) Patelski.
In memoriam Riet Palmen
door ing. H.J. (Bert) van Laer.
De eerste vrouw van Reyner Teven in Horn
Gichtboeken als genealogische bron
door dr. Mart W.M. Graef.
Schrijfwijze van familienamen
door dr. Regis de la Haye.
Minstens vijf zevende zonen in Kessel
door drs. Jos S.M. Naus en Jan H. Hanssen.
Boekbespreking
Bouwsteen en Toetssteen 25
door drs. Henk J.L.M. Boersma.
Genealogische aantekeningen over de familie Martens
te Beek in het voormalige land van Valkenburg
Gesignaleerd
• Het beroep van mijn Nederweerter voorouder?
• De Limburgse Leeuw
• Baarlo en de familie van Erp
door ing. H.J. (Bert) van Laer.
Ton van den Berg.
en Jan H. Hanssen.
Nieuwe Geneastar uitgebracht
Geneastar is continu geëvolueerd sinds het 20 jaar geleden voor het eerst werd uitgebracht. Deze nieuwste versie van Geneastar is veel vriendelijker en aangepast volgens de laatste internetontwikkelingen. Geneastar is vooral bekend omdat zij de genealogieën uitbrengt van internationaal beroemde personen. Men kan er een verwantschap met een bekende persoon mee ontdekken als men zijn stamboom op geneanet heeft geplaatst.
Op het startscherm vindt men:
- Zoekopties,
- De beroemde persoon van de dag met een link naar zijn/haar pagina en stamboom,
- Andere beroemde personen die geboren werden of stierven op die dag,
- Een link om uw verwantschap met een beroemde persoon door te kunnen sturen (u dient een stamboom te hebben op Geneanet),
- Een lijst met categorieën,
- Een link om de stamboom van een beroemde persoon door te sturen (u dient een stamboom te hebben op Geneanet),
- Enkele andere beroemde personen om te ontdekken.
Op de pagina van de beroemde persoon vindt men
- Informatie over de beroemde persoon,
- Keuzeknoppen naar andere beroemde personen die werden geboren of stierven op dezelfde dag,
- De Geneanetgebruikers die verwant zijn aan deze beroemde persoon,
- Een link om een fout te melden,
- Een uittreksel van de stamboom van de beroemde persoon,
- Een link om de volledige stamboom van de beroemde persoon in te kunnen zien,
- Een link om uw verwantschap met de beroemde persoon door te kunnen sturen (u dient een stamboom op Geneanet te hebben),
- Een uittreksel van de Wikipedia-pagina van de beroemde persoon,
- Een kaart waarop aangegeven staat waar de voorouders van de beroemde persoon leefden,
- Enkele andere beroemde personen die binnen dezelfde categorie vallen.
1.669.618 grafmonumenten on-line! bij online-begraafplaatsen.nl
Online-Begraafplaatsen.nl: 1.669.618 grafmonumenten, 2.992 begraafplaatsen, 2.636.734 personen, 8.247 monitorrecords, 392 medewerkers en 19.618 geregistreerde gebruikers.
De meest voorkomende familienamen zijn:
de Jong (14124x), de Vries (12804x), Jansen (12574x), Bakker (10917x), van Dijk (10109x), Visser (9613x), Janssen (9083x), van den Berg (8124x), Smit (7949x), de Boer (7733x), Bos (7372x), Meijer (7052x), Mulder (7025x), de Groot (6645x), Vos (6074x), Dekker (5672x), Brouwer (5202x), Peters (4907x), Hendriks (4641x), van Leeuwen (3936x).Smits (3935x).
De laatste 24 uur aangepast:
Alkmaar Gemeentelijke Begraafplaats 1
Alteveer Algemene Begraafplaats Alteveer 47
Anloo Algemene Begraafplaats 27
Apeldoorn Begraafplaats Soerenseweg 1
Barendrecht Algemene Begraafplaats 1
Barendrecht Begraafplaats Den Ouden Dijck 2
Bergen op Zoom Bergen-op-Zoom Canadian War Cemetry 45
Brakel Kerkhof NH-Kerk 6
Bussloo Gemeentelijke begraafplaats Gemeente Voorst 10
Dieren Oude Begraafplaats 10
Doetinchem Begraafplaats Loolaan 18
Doorn Oude Algemene Begraafplaats 8
Eindhoven RK Begraafplaats De Roostenhof 210
Etten Begraafplaats H. Martinusparochie 1
Gouda Begraafplaats IJsselhof 43
Haarlem Joodse Begraafplaats 10
Harderwijk Begraafplaats Oostergaarde 25
Hardinxveld-Giessendam Algemene Begraafplaats Neder Hardinxveld 4
Horst RK Begraafplaats 1
Houten Begraafplaats Oud Wulven 44
Huizen Oude Begraafplaats 3
IJsselmuiden Alg. Begr.pl. Kampen “De Zandberg” 1
Koningslust Begraafplaats Heiderust 226
Leusden Begraafplaats Rusthof 7
Linschoten Begraafplaats Nieuwe Zandweg 12
Loenen aan de Vecht Begraafplaats 2
Loenhout (B) Begraafplaats 66
Lunteren Gemeentelijke Begraafplaats 6
Margraten Amerikaanse Militaire Begraafplaats 230
Nieuw-Roden Begraafplaats 7
Rijnsburg Begraafplaats van Hervormde Gemeente Rijnsburg 2
Rijswijk Kerkhof Oude-Kerk 46
Rouveen Algemene Begraafplaats 8
Schiedam RK begraafplaats Vlaardingerdijk 1
St. Willebrord Begraafplaats 89
Tiel Algemene Begraafplaats Papesteeg 1
Tilburg Begraafplaats Petrus Donders, Norbertijnenparochie 26
Veenendaal Algemene Begraafplaats De Munnikenhof 1
Vlaardingen Begraafplaats Holy 48
Wamel Kerkhof N.H Wamel 1
Wapenveld Begraafplaats 1
Werkendam Algemene Begraafplaats 8
Zelhem Begraafplaats 1
Zevenbergen RK begraafplaats 3
Zwolle Verenigings begraafplaats Bergklooster 22
Totaal: 1.332