23andMe haalt 82,5 miljoen dollar op aan nieuwe financiering

0
45

In een vorig artikel schreef ik al dat door de twijfel aan het vasthouden aan de privacyregels 23andMe, het meest bekende bedrijf dat direct to consumer DNA-testen doet, die ook veel gezondheidsaspecten mee nemen een slechte tijd door maakt. Daardoor moest men onlangs heel wat personeel ontslaan. De exponentiële groei van het bedrijf stopte; geen woord dat er liquiditeitsproblemen kwamen. Deze zijn nu wat verminderd dank zij het feit dat het DNA-test technologie bedrijf 23andMe 85 miljoen dollar in de totale aandelen, heeft uitgegeven. Deze financiering, werd bevestigd door de Wall Street Journal. Dit geld komt van investeerders, waaronder Sequoia Capital en NewView Capital. Het brengt het totaal verhoogd met 23andMe tot op heden tot meer dan 850 miljoen dollar.

Er is geen specifieke agenda bestemd voor deze serie. Men wil voornamelijk de groei van het bedrijf daarmee financieren. 23andMe’s bedrijf is gebaseerd op de distributie van individuele home genetische testkits, die klanten na het DNA-onderzoek inzicht geven over hun potentiële gezondheid op basis van een geavanceerde DNA-microchip techniek.

Het hoofddoel van 23andMe is nu gezondheidsvoorlichting te geven over de verbetering van de gezondheid van de testgebruikers. Daarnaast verstrekt men zoals vroeger ook informatie over afkomst en stamboom. De laatste jaren heeft het bedrijf ook zijn aandacht gericht op het uitvoeren van onderzoek op basis van gegevens die men in de loop der jaren heeft verzameld en opgeslagen zijn in grote DNA-bestanden met aanvullende gegevens. Hierbij probeert men samenhang te vinden tussen bepaalde ziekten en het DNA-profiel. Meer recent onderzoekt men ook hoe genetische markers invloed hebben op de gevoeligheid van een persoon voor COVID-19 en ook voor gebruik bij de ondersteuning van het werk van derden (o.a. de farmaceutische industrie) om op basis daarvan geneesmiddelen te ontwikkelen. Men benadrukt daarbij dat deze gegevens alleen worden vrijgegeven voor deze laatste bestemming na uitdrukkelijke toestemming van betrokkenen en met de grootste omzichtigheid, gelet op de privacy van hun clientèle. Je moet dus constateren dat de exponentiële groei van veel DNA-bedrijven zijn grens heeft bereikt en dat er een andere wind is gaan waaien.