Minder dan vijf jaar geleden werden consumenten-DNA-tests geprezen als de innovatieve technologie van de toekomst – maar vandaag hebben dalende verkopen verschillende DNA-bedrijven gedwongen om hun personeelsbestand te verminderen en hun bedrijfsstrategieën aan te passen.

De verkoop van DNA- tests voor consumenten nam een hoge vlucht in 2017 nadat de FDA 23andMe ‘s directe genetische tests voor consumenten had goedgekeurd . Maar afgelopen zomer verschenen de eerste tekenen van problemen op de markt voor DNA-tests, toen Francis deSouza – CEO van Illumina , een fabrikant van genetische apparatuur, een vertraging van de verkoop constateerde.

Vanaf november 2019 is de directe verkoop van websites voor Ancestry en 23andMe met respectievelijk 38% en 54% gedaald

Een paar factoren kunnen bijdragen aan de daling van de verkoop van DNA-testkits, maar de twee belangrijkste zijn verzadiging van de markt en schade door privacy kwesties.

Ongeveer 30 miljoen mensen over de hele wereld hebben een DNA-test gedaan en meer dan 50% van de tests waren Ancestry-kits. Ook 23andMe heeft meer dan 10 miljoen DNA-testkits verkocht.
De consumenten die geïnteresseerd zijn in DNA-testen en deze kunnen betalen hebben dit al gedaan. En aangezien het onwaarschijnlijk is dat iemands genetische gegevens zullen veranderen, zien de meeste consumenten mogelijk geen reden om nog een DNA-testkit te kopen. De DNA-markt bevindt zich op een omslagpunt nu de meeste early adopters de categorie zijn binnengekomen. De markt voor DNA-tests is mogelijk overschat geweest.

“Hoewel elke broer of zus iets andere genen van hun ouders erft, kan men hiermee toch al een vrij goed beeld krijgen van de afkomst aan de hand van een DNA-test van een elk gezinslid. Dit betekent dat sommige mensen misschien niet de behoefte voelen om de test aan te schaffen als een ander naaste familielid, zoals een broer of zus, al genetische tests heeft ondergaan.

Naarmate DNA-tests populairder werden, begonnen consumenten en voorstanders van privacy ook hun bezorgdheid te uiten over derde partijen, zoals tech-startups en politie, om toegang te krijgen tot hun genetische gegevens.
Toen de politie in één spraakmakende zaak via een site van een derde partij toegang kreeg tot genetische gegevens om de Golden State Killer op te sporen, werd duidelijk hoe DNA-testresultaten zonder toestemming door de politie werden gebruikt of aan derden werden verkocht. .
En hoewel sommige DNA-testbedrijven, waaronder Ancestry en 23andMe, sindsdien gezien het geüpdatete privacy beleid nu om uitdrukkelijke toestemming van consumenten vragen voordat ze hun gegevens met derden delen is dit mogelijke al te laat.

Als reactie op de dalende verkoop brengen DNA-testbedrijven wijzigingen aan in hun bedrijfsmodellen en ontslaan ze werknemers.
In een blogpost gaf Ancestry aan dat het herinvesteert in zijn gezondheidszorg, genaamd Ancestry Health. Het bedrijf kondigde al eerder dit jaar aan dat het zijn productaanbod uit zou breiden met een next generation sequencing-tool om consumenten meer gedetailleerde informatie te geven over hun potentiële gezondheidsrisico’s.

zie: https://www.advisory.com/daily-briefing/2020/02/20/dna-tests

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in