De mens is hardleers als het om besmettelijke ziekten gaat

0
91

Gelet op de huidige pandemie van Corona, blijkt als maar weer hoe weinig mensen leren van de bestrijding van (vroegere) besmettelijke ziekten
Dit is een uniek verhaal over de uitbraak in Boston van Pokken. Deze zeer besmettelijke ziekte die ver van de Amerikaanse kusten ontstond, veroorzaakte dodelijke uitbraken die zich snel verspreidden en de massa infecteerden. Ook nu zijn vaccinaties beschikbaar, maar een verdeeld publiek worstelt nog steeds met het krijgen van prikken.
Nieuw gedigitaliseerde dossiers – waaronder het dagboek van een predikant gescand en online geplaatst door Boston’s Congregational Library and Archives – werpen nieuw licht op verwoestende uitbraken van pokken die de stad in de jaren 1700 raakten.

En drie eeuwen later zijn de parallellen met de huidige coronaviruspandemie griezelig.
“Hoe weinig we zijn veranderd,” zei CLA-archivaris Zachary Bodnar, die de digitaliseringsinspanning leidde, in nauwe samenwerking met de New England Historic Genealogical Society.
Het feit dat we deze overeenkomsten vinden in de verslagen van ons verleden is een zeer interessante parallel. Soms, hoe meer we leren, hoe meer het blijkt dat we nog steeds hetzelfde blijven. De mens is hardleers.
In april 1721, nadat een Engels schip, de HMS Seahorse, de pokken naar Boston had gebracht, was het een duidelijke en aanwezige bedreiging. Tegen de winter van 1722 zou de pokken meer dan de helft van de bevolking van de stad van 11.000 infecteren en 850 doden.
Veel eerdere uitbraken, ook geïmporteerd uit Europa, doodden indianen willekeurig in de jaren 1600. Gedigitaliseerde kerkgegevens helpen om het beeld te schetsen van hoe de kolonisten omgingen toen het hun beurt was om pestilentie te doorstaan.

’s Werelds eerste echte vaccinatie vond pas plaats aan het einde van die eeuw, toen een Engelse plattelandsarts genaamd Edward Jenner in 1796 een 8-jarige jongen inentte tegen pokken.
Voor die tijd gebruikten artsen inenting, of variolatie zoals het vaak werd genoemd, waardoor een spoor van het pokkenvirus in de huid werd geïntroduceerd. De procedure, of variaties ervan, werden al sinds de oudheid in Azië toegepast. Jenner’s pionier van vaccinatie, met behulp van maar in plaats daarvan een minder dodelijke stam van het virus dat koeien besmette, was een enorme wetenschappelijke vooruitgang.
Maar net als bij COVID-19-vaccins in 2021, hadden sommigen een sceptische kijk op pokken-inentingen in de 18e eeuw, blijkt uit gedigitaliseerde documenten. Om zeker te zijn, was er voldoende reden om je zorgen te maken. De vroege pokkenbehandeling, terwijl effectief bij velen die werden ingeënt, maakten sommigen ziek waarbij enkelen stierven.
 
De rev. Cotton Mather, een van de meest invloedrijke predikanten van het tijdperk, had actief de inenting bevorderd. In een teken van hoe weerspannig sommige kolonisten waren tegen de nieuwe technologie, gooide iemand in november 1721 een explosief door het raam van zijn huis. Gelukkig ontplofte deze niet, maar onderzoekers van Harvard zeggen dat deze dreigende boodschap eraan vast zat: “Cotton Mather, you dog, damn you! Ik zal je hiermee inenten. met een pokken voor jou.”

Onder de onlangs gedigitaliseerde congregational church records zijn handgeschreven dagboekaantekeningen gekrabbeld door de Rev. Ebenezer Storer, een pastor in Cambridge, Massachusetts. Op 11 maart 1764, toen de pokken opnieuw door Boston raasden, schreef Storer een gebed in zijn dagboek nadat hij had geregeld dat zijn eigen kinderen werden ingeënt.
Deze diep vrome dominee zo blijkt uit zijn dagboek, had vertrouwen in de wetenschap. “Gezegend zij uw naam voor alle ontdekkingen die zijn gedaan om de ernst van de hondenziekte te verzachten. Geef uw zegen over de gebruikte middelen,” schreef hij.
Drie weken later bedankte Storer God voor zijn grote genade aan hem bij het herstellen van mijn lieve kinderen en de anderen in mijn familie van de pokken. Deze dagboekaantekeningen zijn meer zeggend dan stadsregisters – ze vertellen niet alleen het verhaal van de dagelijkse administratie van de kerk, maar ook het verhaal van wat mensen op dat moment deden en wat er aan de hand was.

Dit is een leerzaam verhaal dat ik U niet wilde onthouden en te denken geeft